Rakursi (Fr. raccourci):
|
( kısa görünüş).
|
Rayonizm (Fr. rayonisme):
|
Michel Larionow tarafından 1911-12 yıllarında Marinetti’nin Moskova
ve Petersburg’da verdiği futürizm’le ilgili konferanslardan sonra
geliştirilmiş bir anlayıştır. Manifestosu 1913 de yayımlanmıştır. Bu
manifestoda rayonist resmin, zaman ve mekânın dışına çıkılarak dördüncü
boyutu elde etmesi ve bu izlenimi uyandırması isteniyor. Bu amaca ulaşmak
için, ressamın nesneyi parçalaması öngörülüyor. Larionow ve eşi Natalie
Gontschorowa, Kandinsky’nin resimleri yanında ilk soyut sayılan resimleri de
yapmışlardır. Rayonizm aslında Delaunay’ın orfizm’i ile Mc- Donald Wright’in
senkronizm’inden farklı sonuçlar getirmiş değildir.
|
Ready Made (İng. ready =
hazır; made = yapılmış):
|
Önceden yapılmış bir eşyanın sonradan sanatçı elinde biçim
değiştirerek yeni anlam ve biçim kazanan eser.
|
Rejans üslübu
|
Fransada 1715—1723 yılları arasındaki 14. ile 15. Lui zamanlarındaki
intikal üslubuna denir. 14. Lui üslubunun katı hatları yumuşatılmış, hafif ve zarif formlar uygulanmıştır. Bina
planlarında yuvarlak mekânlar yer almağa başlamış 14. Lui’de, bu bina
köşeleri dik açılı idi. Duvar ile tavanın katı birleştirilişi yerine tavan
yükseltilmiş ve ikisi arasına bir meyil verilmiştir. Duvarlarda müstakil
sütunlar yerine plaster’ler yer almıştır. Rejans üslubunda neşeli bir
süsleme, zarif bir biçimde fazla çıkıntılı olmayan bir rölyef dikkati çeker.
Rejans üslubunda yumuşak hafif bir
süsleme vardır. Dragon, diademli kadın başları mimari içlerinde süs unsurları
olmuşlardır. Rejans üslubundanun mimarı Robert de Cotte ve dekoratörü
Pineou’dur.
|
Renk
|
Plastik sanatlardan resimde esas öğedir. Plastik sanatlarda renk
derinlik anlamı kazandırılarak kullanılır. Renklere, birbirleri ile
karıştırılarak istenilen yere uyan bir değer =ton kazandırlır. Eğer renkler
ara tonlu ise, o takdirde oylum duygusu uyandıran renk değerleri ortaya
çıkar. Bir renk diğer renkler arasında uyuşmuyorsa bizde bağırcı, uyandırıcı
etkiler, uyuşuyorsa rahat etkiler uyandırır. Renkler saf değerleri ile
duygusal bir etki yaratırlar. Bu etki, plastisitesi olan ton renklerin
etkisinden başkadır. Plastik renkler etki bakımından etrafı ile uyuşum
halinde ve bir biçimin etrafında armonik olarak değerlendirilmiştir. Bu
bakımdan renk, satıhlaşmayı; valörlü renkler ise hacmi gösterir. Renklerin
insanda uyandırdıkları derinlik etkisi yüzünden zanatçılar renk perspektifine
önem verirler.
|
Renso (Fr. rinceau; İng. scroll.
work; Alm. Laubwerk):
|
Kıvrıkdal. (kıvrıkdal).
|
Resim- boya resim (Fr.
peinture; Alm. Malerei; İng. painting):
|
Çizgi ve renklerle düz biz yüzey üzerine doğadan bir parçayı ya da
sanatçının iç dünyasının durumunu anlatma sanatıdır. Mumluboya, suluboya
(akvorel), yağlıboya, guvoj, pastel, tempera ve fresko (bütün bu kelimelere
bakınız) gibi teknik olanakları vardır. İlk resimler önce su ve hayvan
yağlar, ile karıştırılmış boyalarla, sonra suluboya, fresko, mumlu boyayla,
Rönesans öncesi devirde de tempera ve guvajla, Rönesans’tan itibaren de yağlı
boya ile yapılmıştır. İlk yağlıboya resim Van Eyck kardeşler tarafından
bulunmuştur. Resim sanatına çağımızda her türlü malzeme girmiştir. Boyanın
yanında resimlere çeşitli maden ve ağaç ve hatta dokuma da girmiş
bulunmaktadır. Malzeme yapısı resmin değeri olarak resme sokulmuştur.
|
Restitüsyon (Fr. restitution;
İng. reconstruction; Alm. Restitution, Rekonstruktion):
|
Kısmen ya da tamamen yok olmuş ya da ilk biçimi değiştirilmiş bir
anıtın planını, elevosyonunu, tezyinatını harabesine, kalıntılarına ya da
kaynaklara göre yeniden çizme. Bu şekilde çizilen plan, elevosyon, tezyinat.
|
Restorasyon (Fr. restauration;
İng. restoration; Alm. Wiederher stellung; Arap. ıslah):
|
Bir sanat eserinin sadece harap olan kısımlarını, eserin daha fazla
harap olmasını önlemek amacıyla aslına uygun olarak onarma.
|
Revak (Fr. portique; İng. portico, collonade, rivaq; Alm. Laube,
Saulenhalle; Arap. rivaq):
|
Duvarla aralarındaki boşluk tonoz, kubbe ya da damla örtülü sütunlu
kemer sıralarının teşkil ettiği, bir yanı açık dehliz. Kapı revakı
(Fr. porche; İng. porch,galilee, Alm. Eingangshalle, Vorhalle, Loube):
Portallerin giriş kapıları önüne yapılan, bir ya da üç tarafı açık, sütunlu
sundurma. Revak Osmanlı camiye türbe mimarisinde çok kullanıldığı gibi
Ortaçağ manastırlarının orta avlularında da değerlendirilmiştir. Revaklı avlu
bir İslam mimari buluşu olmuştur.
|
Ribat
|
Tunus, Fas ve Cezayirde. Arap imparatorluğunun kara ve deniz
sınırlarının önemli noktalarında, askeri kuvvetlerin barındığı aynı zamanda
dini karakteri olan ve kervansaray vazifesi gören müstahkem mevkilere verilen
isim. Ribatlar bir surla kuşatılmış, bir mescit, müteaddit odalar, anbarlar,
ahırlar, sarnıç gibi kısımları içine alan ve bir gözcü kulesinin minare olarak
vazife gördüğü yapıdır.
(Rıbatlar, muhafız kuvvetlerinin veya askeri birliklerin
yerleştirildiği, avlusunun etrafı bir savunma duvarıyla çevrilmiş,
barınakları, ahırları, ambarları ve bir gözetleme kulesi olan sınır
karakollarıydı. T.L.)
|
Ritm (Alm. Rhythmus, İng. Rhytm, Arap. İttizan ) :
|
Genel anlamda, bir kompozisyonda farklı unsurların münavebe ile ve
belirli aralıklarla birbirini izlemesi. Vezin.
|
Rotond Fr. rotonde; İng.
rotunda; Alm. Rundbau):
|
Çember biçiminde bir plan üzerine inşa edilmiş kubbeli bina.
|
Rozas (Fr. rosace; İng. rose
window; Alm. Rosette):
|
Yuvarlak biçimde düzenlenmiş, tezyini yapraklardan ibaret gülü
hatırlatan mimari süs. Gülbezek.
|
Rökonstrüksiyon (Fr. reconstruction; İng. rebuilding; Alm.
Weideraufbou; Arap. tecdid):
|
Bazen restitüsyon’la aynı anlamda kullanılan bu sözcük, restitüsyona
göre inşa etmeyi, ya da restitüsyona göre yapılan anıtı ifade eder.
(restitüsyon).
|
Rölyef ( kabartma).
|
|
Rönesans Sanatı (Klasik Dönem)
|
|
Rumi (Arap. Selçuki):
|
Anadolu Selçuklarının kullandıkları Filiz ve yaprak biçiminde
üsluplaştırılmış, stilize hayvan motiflerinin meydana getirdiği dolaşık
tezyinata verilen isim.
|
Rutin
|
Yaratmaya dayanmayan ve meleke haline gelmiş bir yetenekle yapılan
çalışma.
|
Sözlük
▼
Sanatçılar
▼
Sanatçılar
▼
Sanat Tarihi
▼
Akımlar
▼
Sanat Alanları
▼
Mimarlık
▼
Müzik
▼
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder