Sözlük

Sanatçılar

Sanatçılar

Murat Morova


Geleneksel kültürel verileri güncel yorumlarla buluşturan resimleriyle tanınır.
İstanbul'da Devlet Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksekokulu'nda (b. MÜ GSF) iç mimarlık eğitimi görmüş, cinsel kimlik, etnik kimlik, benlik ve öteki gibi kavramları Doğu kültürüne özgü geleneksel verilerden yola çıkarak yansıtmış, camaltı resmi gibi eski teknikleri güncel yorumlarla yeniden canlandırmıştır. Ele aldığı konuları, ruh-beden, din-bilim, insan-kozmos, geçmiş-gelecek gibi olguların simgesel ve biçimsel çağrışımlarından yararlandığı soyut bir düzleme çeken Morova'nın resimlerinde, Anadolu halk resimlerine özgü Şahmaran gibi görsel öğelerin yanında kaligrafik öğelere de rastlanır. Resimlerinin yoğun, dokulu yüzeyleri kültürel ve dinsel öğelerle birlikte gündelik yaşamdan alıntılara yer verirken, figürlerin insan-ı kâmil gibi simgelerde motifselleştirilmesi, sanatçının tasavvuf düşüncesine olan merakını ortaya koyar. Sanayi atıkları kullanarak çeşitli yöntemlerle elde ettiği dokusal yüzeylerle birlikte, farklı kültürel verilerin katmanlar halinde üst üste yapıştırıldığı (kolaj) temelli resimlerinde de kendine özgü teknikler uygulamış; yaldız, kâgıt ve kumaş gibi geleneksel malzemeler yerine dijital baskı, fotoğraf, fotokopi gibi teknolojik görsel verilerle ördüğü camaltı kökenli yapıtlarında, kullandığı malzemelerin güncel göndermelerinden yararlanmıştır. Desen kökenli yapıtlarıyla da dikkati çekmiş, 2000'lerde üretmeye başladığı aşk ve erotizm temalı desenler dizisinde kendi deyimiyle "klasik estetik ve dil ile bugünün estetiği ve dili arasında bir köprü" kurmayı hedeflemiştir. Kama Sutra'dan Eski Yunan vazo resimlerine uzanan bir etki alanı içinde Doğu ve Batı'nın yanı sıra, geçmiş ve bugünü harmanladığıl çok katmanlı bir ifade biçimini çizginin diliyle ortaya koymuştur. 1988'de Ankara'da açtığı "Cehennemde Bir Mevsim" adlı ilk sergisiyle dikkati çeken Morova, 1993'teki "Remz", 1995'teki "Nafile Yazılar", 1998'de "Dil+Suret", 2001'de "Dem Bu Dem" , 2004'te "Ah Minel Aşk-ı Memnu" gibi kişisel sergilerinin yanında çeşitli karma sergilere de katılmış, 2001'de Venedik Bienali kapsamında düzenlenen "Kokulu Bahçe" sergisinden başka Buenos Aires Bienali'nde ve Paris Parc de la Vilette'de düzenlenen "Müslümanlar" sergisinde de yer almıştır.
A. Antmen

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder