Karl Schmidt-Rottluff (1.12.1884-10.8.1976)
Alman Ekspresyonist Schmidt-Rottluff, Brücke'nin (Köprü) kurucu üyeleri arasında yer almaktadır. Ayrıca mozaikler, duvar resimleri, yazılar, ahşap ve taştan yontular tasarlıyor ve kuyumculukla da uğraşıyordu.
Karl Schmidt, Chemnitz yakınlarında Rottluff'ta bir değirmencinin oğlu olarak dünyaya geldi. Okul yıllarında tanıştığı Erich Heckel ile birlikte bir tartışma kulübüne katıldı. Birlikte sergilere gidip açık havada resim yapmakta deneyim kazandılar.
1905'ten Sonra: Die Brücke (Köprü)
Schmidt liseyi bitirdikten sonra 1905'te Dresden'de mimarlık eğitimi gördü. Üniversitede yeniden Heckel ile karşılaşınca onun aracılığıyla Ernst Ludwig Kirchner ile tanıştı. Schmidt tahsilini yarıda bırakıp ressam olmaya karar verdi. 1905'te Heckel, Kirchner ve Fritz Sleyl ile birlikte Brücke adlı sanatçı topluluğunu kurdu; adına bundan böyle doğduğu kasabanın adını ekledi. Otto Mueller, Emil Nolde ve Max Pechstein'in de sonradan katıldıkları bu topluluk, yerleşik sanatbiçimlerine karşı geldi. Nolde ile samimi arkadaş olan Schmidt-Rottluff, 1907-10 yıllarının yaz aylarını Dangastermoor'da geçirdi. Yaşamı ve çalışma hayatını olabildiğince özgürlük içinde ve doğaya yakın olarak geçirmeye ilişkin istekleri diğer Brücke üyeleriyle paylaşmakla beraber, grup yaşamından mümkün olduğu kadar uzak kalıyordu. Rahatsız edilmeksizin çalışabildiği atölyesine geri çekilmesiyle özgünstilini geliştirebildi. 1909'dan sonra figüratif ve peysaj resimlerinin somut motiflerini soyutlaştırdı. Diechdruchbruch (Bent Taşması, 1910) adlı tablosunda tamamıyla saf renklerin ifade gücüne güvendi. Ayrıntılara yer vermeyip biçimleri basitleştirdi. Renkli alanları siyah çizgilerle birbirlerinden ayırdı. Stilin bu özelliği Brücke-Ekspresyonizmi için tipiktir.
1911'den Sonra: Ekspresyonizm
1911'in başında üç ay Hamburg'da çalışan Schmidt-Rottluff, başkaları yanı sıra Brücke'nin destekleyicilerinden biri olan sanat tarihçisi Rosa Schapire'nin de portresini yaptığı (Bildnis Rosa Schapire). 27yaşındaki sanatçı yılın sonunda Brücke üyelerinin arkasından Berlin'e gitti. Bu sanat metropolünün galerilerinde Fütürizmi ve kübizmi öğrendi. Resimlerinde önceleri geniş yüzeyli olarak uyguladığı renkleri, artık köşeli cisimlerden oluşan biçimlerine entegre ediyordu. Örnekleri: Nach dem Bade (Yıkandıktan Sonra, 1912) ve Vier Badende am Strand (Plajda Yıkanan Dört İnsan, 1913). 1913 yılında iç çekişmeler Brücke'nin dağılmasına neden oldular.
1918'den Sonra: Klasik Estetiğe Dönüş Rusya'da piyade eri olarak geçirdiği I. Dünya Savaşı bittikten sonra, Schmidt-Rottluff Berlin'e döndü ve Emmy Frisch adlı fotoğrafçı ile evlendi. Eski düzenin yıkılması karşısında sanatçı İncil motiflerini işleyerek kendine manevi bir destek bulmaya çalıştı. 1918'de Ahdicedit'ten (İncil) sekiz tasvir sunan bir grafik dosyası gerçekleşti (Christus-Mappe = İsa Dosyası). Sanatçı 1919'da Sanat Çalışma Kurulu'na katıldı. Stil açısından savaş öncesi yıllarıyla bağlantı kurarak nesneyi kontürlere ve kendi değerini resmin alanında belli eden bir renkliliğe indirgedi (Blauer Mond = Mavi Ay, 1920), Schmidt-Rottluff 20'li yılların başında Georg Kolbe ve Richard Scheibe adlı heykeltıraşlarla İtalya'ya bir yolculuk yaptı. Resmi bunun ardından Neue Sachlichkeit'e (Yeni Nesnelcilik) ve buna bağlı olarak gerçeğin olduğu gibi yansıtılması tekniğine yaklaştı. Schmidt-Rottluff'ın portrelerinde sanatçının Afrika yontularına karşı duyduğu ilginin etkisi görülmektedir. Böylelikle doppelbildnis S. Und M.'de (S ve M'nin Çifte Portresi, 1925) figürlerini kübik biçimlerden oluşturdu.
1933: İç Göçü Sanatçı 1931'den beri mensubu bulunduğu Güzel Sanatlar Akademisi'nden, Nasyonal Sosyalistlerin iktidarı ele geçirmelerinin hemen ardından ayrıldı. Baltık Denizi kıyılarına çekilerek birbirine uymayan renklerle ezici atmosferli peysaj resimlerini gerçekleştirdi. Ruhsal durumunu yansıtan içi boş mekânlar da temaları arasındaydı. Schmidt-Rottluff mümkün olduğunca kamudan uzak durduğu halde, iktidardakiler kendisine 1941'de resim yapma yasağını koydular. 1943'te bir bombardımanda evi yıkılınca, sanatçı Rottluff a döndü.
1945'ten Sonra: Geç Dönem Yapıtı
Schmidt-Rottluff II. Dünya Savaşı'ndan sonra yaptığı peysaj ve ölü-doğalarla 20'li yılların başında yaptığı resimlerle bağlantı kurdu. 1946'da Almanya'nın Demokratik Yenilenmesini üstlenen Kültür Birliği'ne başkan seçildi. Bundan bir yıl sonra Berlin Güzel Sanatlar Akademisi'ne profesör olarak atandı. Yapıtlarının birbölümünü bağışlayan Schmidt-Rottluff'un girişimi üzerine, 1967 yılında Berlin'de Brücke Müzesi kuruldu. Çağdaş sanat akımlarından hiç birinden etkilenmeden geç dönem yapıtlarında, sanatçı, somut resme bağlı kaldı. Ekspresyonizmin hayatta olan son temsilcisi olarak, 70'li yıllarda ortaya çıkan Yeni Vahşiler'in resim stili üzerinde çok etkin oldu. Schmidt-Rottluff 1976 yılında, 91 yaşında Berlin'de öldü.
Yüzyılın 100 Ressamı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder