1960 ve 70'lerin Türkiye’sinde
aktif bir siyasetçinin oğlu olarak, sağ ve sol söylemlerin toplumsal ayaklanmalara
ve askeri darbelere neden olduğu yıllarda büyüyen Baykam. 1963’te ilk sergisini
Ankara’da "dahi çocuk" olarak açmış ve çalışmalarını İstanbul. Paris ve
California’da sürdürmüştür. 1975- 79 arasında Paris’de Sorbonne Üniversitesi’nde ekonomi. L'Actorat okulunda da
aktörlük eğitimi görmüş; 1980-83 arasında Oakland'da California Uygulamalı Sanatlar
Yüksekokulu'nda sanat eğitimini tamamlamış; 1987ye kadar yaşadığı California’da
16 mm’lik üç kısa filmin yönetmenliğini yapmıştır.
Gazete ve dergilerde 100'ü aşkın makalesi yayımlanan Baykam. Boyanın Beyni (1990) adlı kitapta 1980’lerdeki araştırmalarını: 27 Mayıs İlk Aşkımızdı (1994) ve Mustafa Kemaller Görev Başına (1994) ile Ödünsüz Laik Türkiye (1995) ve “Gözleri Hep Üzerimizde" adlı kitaplarda da siyasal yazılarını toplamıştır.
1994 te Monkeys Right to Paint: Post-Duchamp Crisis (Maymunların Resim Yapma Hakkı: Duchamp Sonrası Krizi) adlı İngilizce bir kitap yayımlayan Baykam’ın Paris’te Pompidou Sanat Merkezinde düzenlenen "Yeryüzü Büyücüleri" (1989) adlı uluslararası sergiye karşı ve Cannes Art Jonetion'da düzenlediği "Livart" gösterisi (1994) dolayısıyla bazı sergileri için yayımladığı Camoleon Diabolicus adlı bir de gazetesi vardır. Baykam’ın 1996 da "Geçici Anlar Kalıcı Tatlar" ve 1997’de "Dönemin Rengi" isimli iki kitabı daha çıkmıştır.
Baykam’ın yapıtları figüratif ve
soyut resimler . Kolaj'lar. photo-paintings (boyalı-fotoğraflar) yerleştirmeler
ve gösteriler olarak sınıflanabilir.,1980’lerin
başındaki figüratif yapıtlarında çocukluk ve gençliğinde çizdiği resimli
romanlar ve kovboy filmlerinden esinlenen resimlerin, dışavurumcu anlatımcı ve
özetleyici özelliklerinin izleri görülebilir. Baykam. 1980 lerde öne çıkan Yeni-Dışavurumculuk
akımının adı dalla konmadan, bu akıma özgü özellikler göstermiştir. Baykam’ın
resimleri genel olarak Uç aşama göstermektedir: Birinci aşamada. 1980
ortalarına kadar kişisel, toplumsal, güncel olaylara değinmeler içeren, kadın
figürlerinin ve kendi portrelerinin çoğunlukta olduğu, yer yer soyut alanlarla
kaplanmış, yer yer duvar yazılarının etkisinde kısa "sloganlar"
taşıyan devinimi!, kışkırtıcı resimlerle yüksek bir duyarlık ve ntım duygusu yansıtan
salt Soyut-Dışavurumcu resimleri yan yana ve birbirini tamamlayıcı olarak
üretmiştir. Günümüze kadar süren bu resimler yaşamöyküsci bir anlam da taşır.
İkinci aşamada, kolaj tekniği öne çıkmış vc bir "gerçekçilik" dönemi
başlamıştır. Siyasal-toplumsal-kültürel değinmeler yargılayıcı yorumlara
dönüşmüş ve fotoğraf gündeme gelmiştir.
Photo-paintings 1986’dan sonra
Baykam’ın bugüne değin sürdürdüğü ikinci büyük resim dizisini oluşturur: bu
resimler giderek, sanatçının siyasal söyleminin sözcükleri durumuna gelmiştir.
Geniş vc titiz bir belge çalışmasının sonuçlarını içeren photo-paintings'ı
özellikle İstanbul Atatürk Kültür Merkezi’nde 1988 de "İç Manzaralar
11". 1990 da "27 Mayıs" ve 1994'te de "Kuvay-ı
Milliye" başlıklarıyla düzenlediği sergilerde güncel siyaseti öne çıkaran yapıtlardır.
Baykam 1.Uluslararası İstanbul Bienali'ndeki Referandum Kutusu. Günah Odası ve Kubilay Odası başlıklı yerleştirmelerle yeni bir çalışma dönemine girmiştir. Demokrasi Kutusu nun bir devamı olan bu yeni kutu. "Maymunların resim yapma hakkı var mı?" sorusunu soran bir referandum içeriyordu. Bu soruşturma. Monkeys’ Right to Paint adlı kitabına temel oluşturmuştur. Baykam, 1988 den sonra bütün yerleştirme ve gösteri biçimindeki sergilerini belirli bir amaç doğrultusunda düzenlemiş, mekânı tuval gibi kullanarak gerçekleştirdiği canlı yerleştirmelere livart (canlı sanat) adını vermiştir. Livart. Baykam’ın tuval birikiminin canlanmasıdır. Livart’ta kullandığı hemen her şey canlı ya da cansız HAZIR-NESNE'lerdır. Liavart bu bakımdan hazırnesnenin geçersizliği üzerine kurulmuş bir senaryodur; çünkü Baykam'a göre hazır-nesne çoktan sergi alanını terk etmiş ve izleyicinin gerçek yaşamı içinde erimiştir. Sanatçı, livart’ta livemad (canlı-hazır) gibi bir öneri getirmektedir. Canlı hayvanlar, oyuncaklar, canlı olarak sahnelenmiş olaylar, müzik, video vb den oluşan livart la, heterojen parçalar arasındaki ilişkiler hem sanatçı hem de izleyici tarafından yönetilir ve yönlendirilebilir. Baykam ayrıca. 1992 den bu yana siyasal platformlarda sesini duyurmakta. Atatürk ilkelerinin, laikliğin ve demokrasinin savunucusu olarak öne çıkmaktadır.
B.Madra
Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder