Floransa’da Rönesans’ın gelişmesine Filippo Brunelleachi’den sonra en çok katkıda bulunmuş İtalyan mimar ve heykelci.
Bronz dökümcüsü olmak isteğiyle ünlü heykelci Lorenzo Ghiberti’nin atölyesinde çıraklık etti. 1420’den sonra Floransa’daki Or San Michale Kilisesi için yapılacak olan Aziz Matta yontusu üstünde ustasıyla birlikte çalıştı. Ortaklaşa tasarladıkları en önemli ürün ise Prato Katedrali vaaz kürsüsü (1428) oldu.
Michelozzo 1433’te, o sıradaki işvereni Cosimo de’ Medici’yi izleyerek Venedik’e gitti; orada S.Giorgio Maggiore Kilisesi’nin kütüphanesinin yapımında çalıştı. Mimarlık alanındaki ilk ciddi yapıtlarını ise ertesi yıl Floransa’ya döndükten sonra verdi. Bu dönemde yaptığı dinsel yapılar (örn. Sta. Croce’deki Novitiate ve Medici şapelleri, 1445). açıkça Brunelleschi’nin etkilerini taşıyor, Michelozzo’ya Brunelleschi’nin izleyicisi gözüyle bakılıyordu. 1446’da Brunelleschi ölünce, onun tasarladığı Floransa Katedrali kubbesinin uygulanmasını denetlemekle görevlendirildi.
Michelozzo Floransa’da yaptığı saraylarla Brunelleschi’nin düşüncelerini daha da ileri götürmüş olduğu için, ondan bile önemli sayılabilir. Dörtgen planlı ve üç katlı bu yapıların ortasında bir iç avlu bulunuyordu. Dışarıda her kat birbirinden yatay bir silmeyle ayrılıyor, ayrıca her kat, taşların değişik bir dokuda işlenmesiyle vurgulanıyordu. Bu özellikler en açık biçimde Michelozzo’nun Floransa’da Cosimo de’ Medici için yaptığı sarayda (1444-59; bugün Medici-Ricardi Sarayı) görülür. Bu yapı erken Rönesans dönemi mimarlığının en iyi örneklerinden biri sayılır.
15. yüzyılın ikinci yansında bu kente özgü bir üslup arayan Floransalı mimarlar, Brunelleschi’nin yaratıp Michelozzo’nun geliştirdiği yapı geleneğini sürdürdüler. 16. yüz yıl sanatçıları “Michelozzo’ya dönüş”ten o kadar çok söz ettiler ki onun adı neredeyse Floransa kentinin görünümüyle özdeşleşti. A.B.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder