Sözlük

Sanatçılar

Sanatçılar

Osman Dinç

İnsan ve doğal elementler ilişkisini vurgulayan, sanat nesnesi olma dışında işlevi bulunmayan, minimalize edilmiş heykelleriyle tanınır.

1966-69 arasında Ankara Gazi Eğitim Enstitüsü(b.GÜ Gazi Eğitim Fak.) Resım-İş Bölümü’nde eğitim gören Dinç, bir süre Türkiye’de öğretmenlik yaptıktan sonra 1977de Paris’e yerleşmiştir. Türkiye’de 1987-93 arasında Öncü Türk Sanatından Bir Kesit ve A. R. C. D sergilerine verdiği işlerle tanınan Dinç demircilik yapan bir aileden geldiğinden, kapağı demir, sayfaları camdan kitap (1977) gibi ilk işlerinde demir-cam-insan birlikteliğini vurgulamıştır. Sanatçının hiçbir döneme tarihlenemeyen, tüm zamanları kapsayan heykelleri Yer Demir Gök Bakır, İlaman Dağı Efsanesi gibi adlarıyla inançların ve efsanelerin izlerini taşıdığı kadar, tarihöncesinin ilkel araç ve heykellerini de anımsatır. Dinç'in öncelikle malzemenin özelliklerini öne çıkaran, yalın ve anlatımcılıktan uzak heykelleri, günlük yaşamda örnekleri görülmeyen nesne ve biçimlerdir; kendi varlıklarından öte anlamlan yoktur; yalnız zihinde canlandırılabilecek imgelerdir; izleyiciye pek çok şeyi anımsatabilirler, ancak tümüyle algılanıp adlandırılamazlar.

1982 sonrasında Bourges Güzel Sanatlar Okulu'nda öğretim üyeliğine başlayan Dinç’in heykellerinin en dikkat çekici özelliği durdurulmuş harekettir. Sanatçının çoğu zaman demirle birlikte kullandığı cam, ışığı yakalayan, içine alan ve sabit kılan bir öğedir. Demirin siyahı ışığı yutarak yok ederken, cam içine alarak yansıtmaktadır. Masumlar Çeşmesi. Bir Anın Çeşmesi gibi işlerinde. demirden kap benzeri oyuklara ateşte eritilerek dökülen cam, su ile özdeşleşmiştir. Dinç’in yerleştirme'leri çoğu kez tekrarlanmış biçimlerin sıralı dizimiyle gerçekleşmiştir, özellikleri en aza indirgenmiş biçim ya da kütlelerin sistematik dizgeler oluşturacak biçimde yerleştirilmesi çoğaltılmış nesneler düşüncesini de çağrıştırır.

Sanatçı, sanat nesnesi olmak dışında hiçbir işlev yüklenmemiş heykellerini minimalize etmekle birlikte Minimalist olarak nitelenemez, çünkü işleri yoğun duygu yüklüdür.

Son derece içsel ifadeler taşıyan heykelleri, tarihöncesi dönemden teknoloji çağına kadar insanın doğaya ve onun elementlerine olan gereksinimini sergilemektedir. Dinç. 1989'da 7.Ivry Anıtsal Sanat Bursu Birincilik Ödülü'nü almıştır.

N.Özayten

Eczacıbaşı sanat Ansiklopedisi

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder