Sözlük

Sanatçılar

Sanatçılar

Serhat Kiraz

 

Birey-dünya-evren üçlemini, sanat, bilim ve felsefe açılarından yorumlayan ve gerçeklik olgusunu, zihinsel düzlemde akılcı çözümlemelerle irdeleyen yerleştirme'leriyle tanınır.

1979’da İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi (b.MSÜ) Yüksek Resim Bölümü’nde Adnan Çoker Atölyesi’ni bitiren Kiraz. 1978’de henüz öğrenciyken Sanat Tanımı Topluluğu'nun (STT) ilk sergisinde kurucu üyeler arasında yer almıştır. İlk işlerini, STT’nin amaçlan arasında olan, sanatın tanımını yapmak, geleneksel resmi sorgulamak ve Kavramsal Sanat’ın ülkede tanıtımına yönelik etkinliklerde bulunmak yönünde gerçekleştirmiştir. Sanatçının 1980 ve 1981 topluluk sergilerinde yer alan işleri, resmi, görüntüyü, yanılsama ve gerçeklik olgularını sorgulayan çalışmalardır.

1980’de Paris Bienali’ne katılan Kiraz. 1984-88 arasında Öncü Türk Sanatından Bir Kesit sergilerinde.

1989-93 arasında ise A. B. C. D sergilerinde sanatçı ve düzenleyici olarak yer almıştır. Kiraz’ın başlangıçta, izleyici ile resim arasındaki geleneksel ilişkiyi değiştirmeye yönelik çalışmaları, 1984 sonrasında katıldığı toplu sergilerde ve özellikle 1984-94 arasında gerçekleştirdiği kişisel sergilerde gerçeklik olgusu çerçevesinde odaklanan çözümlemeIere dönüşmüştür. Sanatı hiçbir zaman bilim ve felsefeden soyutlamayan sanatçının, bütün kuramları  ve öğreti kalıplarını kuşkuyla karşılayan, sanatı
kendi özgün mantığını belirlemek koşuluyla düşün ve bilimle özdeş kılan bir tavrı vardır. Gerçeklik olgusunu zihinsel düzlemde ve akılcı çözümlemelerIe irdelemiş, bunu geçmişten günümüze geniş bir
zaman kesitinde, farklı toplum ve kültürlerde, evrensel yaşantının içinden seçtiği olaylar vc olgular
kapsamında ele almıştır. Bu olgular: evren, evrenin yasatan. evreni bilimsel düşünce ile algılamak, bilim, zaman, doğum-ölüm, bilimsellik-tinsellik vb’dir.

Kiraz, birey-dünya-evren üçlemini, sanat, bilim, felsefe açılarından yorumlarken yerleştirmelerini ilkel toplamlardan çağdaş dünyaya, sonuçta insanlığa mal olmuş antropolojik simgeler diliyle oluşturmuştur. Simgelerin bilim ve sanatla olduğu kadar din ve büyü ile de ilişkisi vardır ve bu kullanım biçimiyle nesneler simgesel anlamlarına ek olarak, bilgi iletmede bir aracı rolü de üstlenmişlerdir. Kiraz’ın işleri, düşünsel bağlamda birçok kavramı iç içe sorgulayan, görüntüde yalın, ancak içerik olarak girift yapıdadır. 1986 da I.Uluslararası Asya- Avrupa Bienali’ne, 1989’da 2.Uluslararası İstanbul Bienali’ne katılan sanatçı, çeşitli uluslardan sanatçıları biraraya getiren 2.Minos Beach Sanat Sempozyumunun (1990) yanı sıra “Sanat-Texnh" (1992) ve "İskele" (1994) gibi sergilerde işleriyle yer almıştır. 1979'da İstanbul Sanat Bayramı Yeni Eğilimler Sergisi’nde Başarı ödülü’nü alan Kiraz, 1989‘dan bu yana Ahmet Öktem’le birlikte “Koridor" adlı gönderiyi hazırlayan grup arasındadır.

N.Özayten

Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder